tisdag 29 maj 2012
Läsforskning 29 maj 2012
Toura Hägnesten
Föreläser inom Språkpaketet.
Alla deltagare verkar vara med. Jättekul. Taggade på att börja til hösten.
PIRLS
Definition av läsning:
Förmåga att förstå, reflektera över, och engagera sig i texter för att uppnå sina egna mål,
utveckla sina kunskaper.
2006:
Knappt 20% av tiden i åk 4 ägnas åt läsundervisning/ läsaktiviteter
Elevens positiva attityd till läsning har minskat
Elever har svårt för längre texter
Färre elever har läsande förebilder hemma
De som läser faktatexter oftare når högre resultat
PISA 2009
Definition av läsning:
Förmåga att förstå och använda det skrivna språket som krävs av samhället
Och för den enskildes utveckling.
Fokus på läsförståelse
Försämrad läsförståelse för de lägst presterande
Pojkar nedgång starkare än flickornas
Lågpresterande pojkar hamnar på efterkälken
Skillnader mellan skolor har ökat
Skillnaderna mellan låg-och högpresterande har ökat
2011
Digitalt läsande
Goda trad. läsare är duktigast på digital läsning
Elever som använder datorn måttligt är bättre på att läsa och navigera på nätet
Pojkarna visar på ett mycket bättre resultat än flickorna
Dig.läsninng kräver att man kan värdera information och navigera på nätet
Digital läsning kräver:
- god avkodning
- ordförråd och begreppskunskap
- förstå och tolka texter
De grupper som läser mycket och med stort intresse på fritiden har minskat
Alla, även vuxna, läser mindre
Tiden används till andra aktiviteter
nde
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar