tisdag 29 maj 2012

Läsforskning 29 maj 2012

Toura Hägnesten Föreläser inom Språkpaketet. Alla deltagare verkar vara med. Jättekul. Taggade på att börja til hösten. PIRLS Definition av läsning: Förmåga att förstå, reflektera över, och engagera sig i texter för att uppnå sina egna mål, utveckla sina kunskaper. 2006: Knappt 20% av tiden i åk 4 ägnas åt läsundervisning/ läsaktiviteter Elevens positiva attityd till läsning har minskat Elever har svårt för längre texter Färre elever har läsande förebilder hemma De som läser faktatexter oftare når högre resultat PISA 2009 Definition av läsning: Förmåga att förstå och använda det skrivna språket som krävs av samhället Och för den enskildes utveckling. Fokus på läsförståelse Försämrad läsförståelse för de lägst presterande Pojkar nedgång starkare än flickornas Lågpresterande pojkar hamnar på efterkälken Skillnader mellan skolor har ökat Skillnaderna mellan låg-och högpresterande har ökat 2011 Digitalt läsande Goda trad. läsare är duktigast på digital läsning Elever som använder datorn måttligt är bättre på att läsa och navigera på nätet Pojkarna visar på ett mycket bättre resultat än flickorna Dig.läsninng kräver att man kan värdera information och navigera på nätet Digital läsning kräver: - god avkodning - ordförråd och begreppskunskap - förstå och tolka texter De grupper som läser mycket och med stort intresse på fritiden har minskat Alla, även vuxna, läser mindre Tiden används till andra aktiviteter nde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar