torsdag 19 maj 2011

Framtidens lärande, Nacka Factory 19 maj

Nu börjar konferense om IT, lärande och en del annat.
Har redan träffat Claes Johannesson, Anna Kalla och några till.

LUST ATT LÄRA
Nät- och ungdomskulturer, Simon Lindgren, Umeå universitet.
TV-spelet kom före den tryckta boken! Steven Johnson ?vänder på perspektivet."Everything bad is good for you"
TED: http://korta.nu/Johnson
Spel en annan abstraktionsnivå. Svarstal projicerar mig själv kan vara en pågående reflexiv process.
Ett idenitetsexperiment.
The Swedish Rowling fanclub
Kollektiv intelligens tex. att skapa en webbfanclub med kompisar irl och via sociala nät. Den kan få större genomslag än den officiella webben. Mycket lärande sker utanför skolan, digitalt på nätet, inom "det populärkulturella uttrycket".

LÄRANDE PÅ MÄNNISKANS VILLKOR
Peter Gärdenfors, Lunds universitet
Lusten att lära, 2010
Motivation och förståelse
Inre motivation och inre (belöningar)
J.Bruner människan har en inbyggd vilja att lära. Nyfikenhet,
Kan själv - kontroll, tycker om att göra saker tillsammans.
Att förstå är att se ett mönster!
aha upplevelser är motiverande. Lyft fram de dolda variablerna i tex. En berättelse! Hjärnan är gjord för att komma ihåg en berättelse. Vi behöver sätta samman fakta, glosor, telefonnummer till en helhet för att komma ihåg och förstå! Innehåller också liknelser och metaforer.
Visualisering: från flanellograf till interaktiv skrivtavla. Skapar en berättelse.
Simuleringar: starkare version av visualisering. Ger en virtuell förståelse, förankras i en teoretisk berättelse.
Röst och ögonfeedback är superviktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar