onsdag 18 maj 2011

Att skriva sig till läsning nätveksbygge 18 maj 2011

Medverkande:
Arne Trageton
Mona WiklanderÄ
Erica Lövgren
Tone Finne
Samt många pedagoger och IT-samordnare från hela landet.
Från Stockholm medverkar lärare från tex. Snösätraskolan, Smedshagsskolan, Grimstaskolan.
Riktigt roligt att så många är så intresserade.

Erika
Jag kan överge allt men inte pararbetet, dilogen är utgångspunkt.
Man får jobba för att få det att det fungera.
Öva i andra sammanhang också.
Barnen pratar om hur de ska skriva när de samarbetar.
Stilistiska särdrag före jul i åk 1!
Bildens betydelse - bilden är textbärande.
Kunskapskraven i åk 3 finns på EriKas blogg.
Mona
Alla barn lyckas utifrån sina förutsättningar!
Alla lär sig läsa ock skriva efter 45 min. varje dag.
Dialog med varje barn.
Hör, ser och får bekräftat via talsyntesen.
Jobbar tematiskt och integrerar alla ämnen.
Ritar en lösning, skriver en text. Avancerat för åk 1.
Visar handstil och korrugera. Övar och övar individuellt.
Det måste finnas en rödtrådig hela vägen upp genom skolan. Hur fortsätter man för att nå en hög måluppfyllelse.
Skolledning, kollegor och andra måste involveras.
Tone: Bredtvet kompetensesenter
Vi har jobbat med läsning, läsning, läsning. Att läsa med öronen börjar bli tillåtet. Ska vi börja använda datorerna också?
STL+ ASL med talsyntesen.
Instant respons är viktigt av lärare, kompis, talsyntesen. Inlärning sker när fönstret är öppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar